A modern emberi életben tartósan fennálló konfliktus abból fakad, hogy egyidejűleg két különálló szabályrendszer által irányított világban élünk. Az embereket elsősorban a szoros kapcsolatban lévő társadalmi csoportokban, például a családban, a nagycsaládban, a szomszédok és barátok között fennálló gondoskodó, másokkal törődő szabályok irányítják. Az ebbe a körbe tartozó emberekkel jót teszünk, és kerüljük a rosszat, mert személyesen ismerjük őket. Egyéni szinten különösen jól tudjuk, hogyan legyünk segítőkészek, kedvesek és együtt érzőek velük. Van nevük, mint például Candace és Ryan, Stephanie és Steve, Caroline és Kyle, nekünk pedig közvetlen ismereteink vannak róluk. Hétköznapi dolgokat tudunk róluk, például azt, hogy melyik barátunk melyik viccünket érti (és melyik barátunkkal egyáltalán nem lehet viccelődni), és tudjuk azt is, hogy a szomszédunknak most éppen arra van szüksége, hogy valaki leüljön mellé, és meghallgassa a szomorúságát. Szeretettel és szolidaritással kezeljük azokat az embereket, akiket személyesen ismerünk, és akik kedvesek számunkra.

Mivel nem ismerhetjük a hozzátartozókon és a barátokon kívül mások konkrét körülményeit, a piac kiterjesztett szabályai mindenkit pontosan ugyanúgy kezelnek. Mivel személyesen nem tudjuk, hogy mely gazda, nagykereskedő, fuvarozó vagy élelmiszerüzlet fog minket a legjobban ellátni, és tudja majd leghatékonyabban szállítani az ételt a gazdaságból az asztalunkra, meghagyjuk számukra a versenyt, hogy aztán mi dönthessük el, hogy melyiknek vesszük leginkább hasznát. A wisconsiniak, a kansasiek, a kanadaiak, a mexikóiak, a chileiek, az új-zélandiak, a csehek, sőt még a franciák is mind azért versengenek, hogy elláthassanak minket mindazzal, amit mi megkívánunk: sajttal, búzával, sertéshússal, paradicsommal, szőlővel, kivivel, sörrel és borral. Ugyanazok a szabályok vonatkoznak mindazokra, akiket személyesen nem ismerünk – ne lopj, ne csalj, vagy ne hazudj, és akik közül mi szabadon választhatunk a verseny jegyében. Annak fizetünk, aki a legfinomabb sajtot szállítja a legjobb áron. Ez ma lehet Robert Wills a wisconsini Plain falucskában található Cedar Grove Cheese sajtkészítő mestere, a jövő héten azonban előfordulhat, hogy Will és Hilary Chester- Master lesznek az Egyesült Királyságban található cirencesteri Abbey Home Farmról. Azt gondoljuk, kissé túl részletes lenne, ha felsorolnánk az interneten található összes sajtkészítő nevét. Személy szerint nem ismerjük azt a rengeteg embert, akik azoknak a mindennapi áruknak és szolgáltatásoknak a nagy részét készítik, amelyekre szükségünk van.

Ha azon honfitársaink iránt érzett szolidaritás és szeretet, akiket személyesen nem ismerünk, arra késztetne minket, hogy megtiltsuk az áruk importját más termelőktől, akiket személyesen szintén nem ismerünk – mondjuk Ázsiából vagy Európából –, tönkretennénk a piacok azon képességét, hogy támogassák a specializációt, és ezáltal megteremtsék a gazdagságot és az emberi fejlődést. Ez a konfliktus nagy figyelmet kiváltó éles vitákban ölt testet egyrészt a jövedelem és a vagyon egyenlőtlen megoszlása miatt, másrészt annak kapcsán, hogy generál-e (s ha igen, akkor milyen mértékben) egyenlőtlenséget a vagyonfelhalmozás az innováció, illetve az abból fakadó előnyök által.

 

A szövegrészlet Vernon L. Smith, Bart J. Wilson: A közgazdaságtan humanizálása című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban valamint a Bölcs Várban található könyvesboltunkban!