Napjainkban az üzleti vezetők nagyobb stratégiai kihívásokkal szembesülnek, mint valaha. A stratégiai tervezés szokásos megközelítései és eszközei a gyakorlatban egyre kevésbé működőképesek, azonban ez nem jelent egyet azzal, hogy ne lenne lehetőség tudatosan tervezett, hosszú és középtávú célokhoz rendelt, következetes cselekvési rendszert kialakítani.

Ahhoz, hogy a vállalat képes legyen újra motiválni és mozgósítani a partnereket, és elérje kitűzött nyereségtervét, a stratégiai szintű döntéshozás gyakorlatában új megközelítésre van szükség. Ehhez pedig a holland Erasmus University Rotterdam School of Management elnevezésű intézmény, valamint a brit Cranfield University School of Management kutatói és oktatói, Marc Baaij és Patrick Reinmoeller merőben új eszközt dolgoztak ki. Tizenhat évnyi kutatásukra alapozva egy olyan közösségi gondolkodásra épülő és problémamegoldó megközelítést ajánlanak, amely egyúttal a külső lehetőségek feltérképezését is magában hordozza. A stratégia pedig e rendszerben hipotézisként funkcionál: egy olyan lehetséges fejlődési utat jelöl, amely a folyamatos történések tükrében szüntelenül alakul, és egyre pontosabban meghatározott tevékenységeket képes kirajzolni a gyakorlati szinten. Mi vagy ki garantálja vajon ennek hatékonyságát? Természetesen maguk az érintettek, az általuk alakított kollektíva.

E nem konvencionális metódus és stratégiafejlesztési eszköz újdonsága, hogy az érintettek szélesebb körét is megszólítva, vizuális alapon, egyfajta térkép segítségével gyorsan képes bátorítani és felhatalmazni arra, hogy a megszólított közösség a vállalat jövőtervezésének aktív részese lehessen. A közös gondolkodás révén kialakuló elköteleződés pedig egyenes úton vezet a megvalósításhoz szükséges támogató hozzáállás felé. Az eszköz tekintetében szintén újdonság, hogy az a stratégiát és a vezető személyiségjegyeit nem elkülönítetten, hanem a szakmai képességeket és az emberi tulajdonságokat egységesen, azokat egymás támogatójaként kezeli. A 21. századi kihívások kezeléséhez pedig a módszer fejlesztői hangsúlyozzák, hogy napjaink üzleti világában minél nagyobb a bizonytalanság foka, annál nagyobb agilitásra van szükség.

E vizuális alapokra épülő tervezési eszköz és a fent említett menedzsmentkutatók által ajánlott, új stratégiai gondolkodásmódot ma már bárki elsajátíthatja. Marc Baaij és Patrick Reinmoeller a vállalatvezetők számára 2018-ban lépésenként meghatározott, útmutató jellegű és esettanulmányokban gazdag kötettel álltak elő, amely 2019 októbere óta a magyar olvasóközönség számára is elérhető A nyerő stratégia feltérképezése címmel.