- Kína gazdasági folyamatainak leírására a konvencionális közgazdasági elméletek és narratívák nem alkalmasak. Ennek alapvetően két oka van, melyek az érzelmi tényezőkkel kiegészülve Kína gazdaságának teljes félreértelmezéséhez és félreinterpretálásához vezetnek. Az egyik a megfelelő elemzési keretrendszer hiánya, a másik pedig az ország mérete és regionális diverzitása, amely miatt nehéz a helyes következtetések levonása; a területi és térbeli tényezők ugyanis olyan irányban és mértékben befolyásolják a gazdasági folyamatokat, amelyet a klasszikus makroökonómiai indikátorok csak korlátozottan tudnak megragadni.
- Kína külső megítélést alapvetően három tényező határozza meg: a gazdasági teljesítőképessége, illetve a globális gazdaságban betöltött szerepe, a változó kül- és biztonságpolitikai aktivitása, valamint a(z) (ideológiai) nézőpont.
- A Kína gazdasági felemelkedését eredményező, Deng Xiaoping által elindított reformok és nyomukban lezajló gazdasági átalakulások két markáns eleme; a területileg szándékoltan differenciált, illetve koncentrált fejlesztés/fejlődés, illetve a bankrendszerre támaszkodó finanszírozás máig ható egyensúlytalanságokat és problémákat generáltak a kínai gazdaságban.
- Kína adósságproblémája valóban komoly, ugyanakkor az ezzel kapcsolatos félelmek eltúlzottak. Aggodalomra az adósságállomány elmúlt 7-8 évben tapasztalt, globális összehasonlításban is jelentős mértékű növekedése ad okot, miközben a GDP-arányos államadósság alapján továbbra is csak a középmezőnyben helyezkedik el. A változás legnagyobb része azonban megmagyarázható a hitelfinanszírozás kiterjedésével, valamint a magántulajdonban lévő ingatlanpiac felemelkedésével. Az adósság növekedése éppen ezért addig nem jelent problémát, ameddig az ingatlanárak jelenlegi szintje fenntartható.
- Széles körben elterjedt nézet, hogy Kína növekedése mind belsőleg, mind külsőleg kiegyensúlyozatlan. A belső egyensúlytalanság jele a fogyasztás szokatlanul alacsony, illetve a beruházások szokatlanul magas részesedése a GDP-ből. A külső egyensúlytalanságot a külkereskedelmi többlete jelenti, amely bár azóta számottevően mérséklődött, a 2000-es évek közepén-végén a 10%-ot is elérte, és amely potenciálisan destabilizáló hatással lehet a kereskedelmi partnerekre, különösen az USA-ra és Európára.
- A szerző egyedülálló módon az urbanizáció szerepét hangsúlyozza a külső és belső egyensúlytalanságok kialakulásában; egy általánosan sikeres növekedési folyamat elkerülhetetlen melléktermékeként látja őket, amelyek visszatükrözik a gyors urbanizációt és a termelés regionális specializációját.
- A korrupció sajátos, az általánosan elfogadott narratívától gyökeresen eltérő szerepet játszott Kína gazdaságában; nem akadályozta, hanem ösztönözte a növekedését, a gazdasági fejlődéssel pedig nem csökkent, hanem nőtt a szerepe. A korrupció jelenlegi szintje ugyanakkor mára növekedés gátját képezi, amelyen keresztül a politikai instabilitás növekedéséhez is hozzájárul.
- A korrupció legnagyobb része abból fakad, hogy az állam kontrollálja az erőforrásokat, ami a köztes szereplők számára lehetőséget nyújt arra, hogy befolyásolják a felhasználásukat. Ezért a korrupció visszaszorítására tett kísérletek sikere végső soron azon múlik, hogy a vezetés engedi-e, hogy a piac váljon az erőforrások elosztásának elsődleges erejévé.
- 2013-ban éles váltás következett be a Kínát addig jellemző passzív külpolitikában. Kína régi nagyságának visszaállítása érdekében Xi egy aktív, fókuszált, stratégiai külpolitikát hirdetett, amely kiaknázza Kína jelentősen megnövekedett erőforrásait. A megvalósítás eszközei széles spektrumon mozognak: az olyan „softabb” eszközöktől, mint az export és a külföldi befektetések növelése, a renminbi nemzetköziesítése, illetve infrastruktúra-fejlesztések finanszírozása, kivitelezése (OBOR), az olyan „keményebbekig”, mint a dél-kínai-tengeri területi vitákban mutatott asszertivitás.
- Kína egy abnormális nagyhatalom, hiszen az első fejlődő ország, amely nagyhatalommá vált, de ezt a nagyhatalmi státuszt több szempontból is azelőtt érte el, mielőtt arra érett lett volna; lakossága azelőtt öregedik meg, mielőtt a gazdag státuszt elérné, a gazdasági teljesítőképessége pedig nem áll arányban az ország érdekérvényesítési, illetve manőverezési képességével.