1. A vezetési kérdések tekintetében nincsenek univerzális, sablonmegoldások, a döntéshozatal olyan szerteágazó, hogy a komplex problémákra komplex válaszokat kell adni és még akkor sem biztos, hogy sikerrel járunk. Nem szabad félni próbálkozni, le kell számolni a sztereotípiákkal, hogy a vezetők megközelíthetetlen, tévedhetetlen félistenek.

 

  1. A tradicionális, meggyökeresedett munkafelfogással le kell számolni. Nem a vezető jelenléte és felügyelete fogja a megfelelő inputot kiváltani a munkatársakból, nem a kötött munkarend, ami feltétlenül kedvez a beosztottaknak, hanem a cég dolgozóinak egyéni és sajátos igényeit felmérve kell kialakítani azt a kultúrát, ami a legnagyobb hatékonysághoz vezethet.

 

  1. Fontos elengedni azt a tévhitet, hogy a munkavállalókat csak a fizetéssel lehet motiválni, ennél sokkal fontosabb, ha egy magasztosabb célt, fejlődési lehetőséget tudunk biztosítani számukra, egy olyan helyet teremtünk neki, ahol komfortosan érzi magát.

 

  1. A vezetők nem kapnak adekvát válaszokat, ha saját pozíciójukból, felülről szemlélik a vállalatnál folyó munkálatokat és ebből próbálnak következtetéseket levonni. Fontosabb, hogy a legalsóbb szinteken felmerülő problémákkal is tisztában legyenek, reagálni tudjanak rá, mert végső soron az első vonalban dolgozók azok, akik valójában profitot termelnek a cégnek.

 

  1. Egy jó vezető nem fél valós arcát mutatni a dolgozóknak, elfogadja és megérti, hogy a munkahely sokak számára csak a munkáról szól és nem vár teljes és feltétlen elköteleződést.

 

  1. Az információ áramlás kiemelt jelentőséggel bír egy vállalaton belül, de nem szabad, hogy ez egyoldalú legyen. A vezetőknek ugyancsak kommunikálnia kell, hogy mire miért van szüksége, illetőleg, hogy a döntései mögött milyen tartalom lapul.

 

  1. Felesleges tartani a robotizáció munkaerőpiacra gyakorolt negatív hatásaitól, be kell látni, hogy az emberi tudásra, kreativitásra még hosszú-hosszú ideig szükség lesz.

 

  1. A vezetés nem egy elérhetetlen misztikum, amelyet nem lehet megismerni vagy elérni. Bárkiből válhat jó/jobb vezető, csak figyelnie és tanulnia kell.

 

  1. A vezetőknek nem kell mindenről mindig mindent tudniuk. Az ilyen fajta monopoltudás inkább diktatúrák vezetéséhez kell, mint vállalatokéhoz. Delegálni kell a feladatokat és le kell állni a mikromenedzsmenttel. Be kell látni, hogy nem lehet mindent egyedül irányítani.

 

  1. Nem minden választott stratégiát tudunk végrehajtani, sokszor a vízió mögött nincsen valódi elgondolás, csak puszta vezetői hóbort. Nem lehet vallásos áhítattal ki tartani egy stratégia terv mellett, mert könnyen lehet, hogy a stratégia jó, de a vállalatra, dolgozókra, gazdasági környezetre nem alkalmazható.