Sokféle vállalkozás létezik. Némelyeket otthonról működtetnek, mások az ország határain is túlérnek. Kultúrával, gasztronómiával, divattal, technológiával kapcsolatos ötleteket exportálnak, importálnak. Nehéz megjósolni, mely vállalkozások lesznek befutók. A kínálkozó lehetőségek és vállalkozások fajtái rendkívül változatosak. Sok lelkes üzleti élet iránt érdeklődő olvasó fejében él a kép a céltudatos, szívós, versengő, kockázatvállaló vállalkozóról, aki az óvatosságot sutba dobva törekszik gazdasági értelemben vett álmait megvalósítani. Evidenciának vesszük, hogy a vállalkozások zömét férfiak alapítják és működtetik.
A helyzet azonban máshogy fest Thaiföldön, ahol a nők által vezetett vállalkozások elterjedtek és gyakoriak. Egy Minniti, Arenius és Langowitz által írt 2005-ös tanulmány arról számol be, hogy öt kontinens 35 magas és közepes jövedelmű országa közül a vállalkozói tevékenységet folytató nők aránya Thaiföldön a legmagasabb. Továbbá Grant Thorton 2011-ben írt tanulmánya megállapítja, hogy a vezető beosztású nők aránya Thaiföldön a legmagasabb a világon. Jelenleg a világátlaghoz viszonyítva a thai nők másfélszer nagyobb eséllyel töltenek be felső vezetői pozíciót. Délkelet-Ázsiában több mint 61 000 000 női vállalkozó él, több mint Európában és az USA-ban együttvéve. Thaiföldön különösen érdekes a helyzet, mivel ez az egyetlen ország a világon, ahol a kezdő és befutott női üzlettulajdonosok száma is meghaladja férfi társaikét.
Az alábbi két történetből érthetővé válik e jelenség oka. Az anyák ereje gyakran képes esélytelen helyzeteket és elképzelhetetlenül nehéz akadályokat leküzdeni. A jól ismert gőzgombócárusító Waraporn esetében az alapító Khun Waraporn Suthanya apró sarki üzletet vezetett, amikor férjét, a helyi halpiac árusát éppen standja elveszítése fenyegette. A közelgő családi pénzügyi válsággal szembesülve a feleség főzésbe kezdett. Rendkívül hatékony marketingeszköz, a szájhagyomány segítségével ez a kisvállalkozás mára Thaiföld-szerte mindenütt megtalálható gőzgombóclánccá nőtte ki magát.
A Lamoon, Thaiföld piacvezető organikus babaápolási márkája visszahozta a hagyományos üzleti modellt, sikeresen átállt a félelmetes online jelenlétről a hagyományos fizikai boltokra, beleértve a designerbutikokat is. A Lamoon szó jelentése „puha és szelíd” thai nyelven. A termékcsaládot a folyamatos minőségi innováció jellemzi, és rendkívül keresett a leendő szülők és a kismamák körében. Thaiföldön kívül azonban kevés fogyasztó ismeri a márka történetét. A márkát fiatal anya alapította, akinek a kisfia fájdalmas bőrallergiában szenvedett. Ő és a társalapítók a bangkoki Thammasat Egyetem marketing-mesterképzésének korábbi hallgatói voltak. A Lamoon sikere inspiráló, különösen olyan időkben, amikor a hasonló globális üzletek sorra zárnak be. Mint számos bőrápolási újítás esetében, köztük a huszadik század hajnalán megjelenô legendás márkákéban is, mint a Helena Rubenstein és az Elizabeth Arden, a siker titka a szükségből születőinnováció. Amikor a Lamoon ügyvezető igazgatója, Nednaphit Rungthanakiat azzal szembesült, hogy kisfia súlyos bőrallergiában szenved, tudta, hogy megoldást kell találnia a problémára. „Allergiás volt a mosószerre, sókra, testápolókra és bőrápolási termékekre, valamint a tejre és a tojásra. Szívszorító volt nézni, ahogy szenved.” Sok szülő tudja, hogy az ilyen allergia nem ritka. Az akkoriban forgalmazott számos babatermék különböző vegyszereket tartalmazott, amelyek súlyosbították az allergiát. „Számos orvoshoz elvittem a gyermekemet, de sokat nem tettek, csupán szteroidokat írtak fel neki. Nem tartom helyesnek a szteroidok használatát. Csak hét napig tudjuk használni őket. Hét nap után rossz hatással vannak a baba bőrére.”
A szövegrészlet Philip C. Zerrillo, Havovi Joshi, Pannapachr Itthiopassagul: Startupok Thaiföldön című könyvéből származik.
A könyv megvásárolható a webshopunkban!