Egy ideje egyre több helyen látom annak a jelét, hogy az egyedülállóan emberi gondolkodásmódunkat egyre nagyobb becsben tartjuk, és építjük bele az üzleti életünkbe. Az egyik ilyen jel a Capgemini menedzsmenttanácsadói cégtől érkezik. 2015-ben a Capgemini közzétett egy jelentést Amikor beüt a digitális diszrupció: Hogyan reagálnak rá a piaci szereplők?  címmel. Hatásos mondattal indul: „2000 óta a Fortune 500 társaságok 52 százaléka vagy csődbe ment, vagy felvásárolták, vagy megszűnt.”

Ennek a kudarcnak az alapvető oka az alkalmazkodásképtelenségben rejlik. De ássunk csak mélyebbre, hogy lássuk, vajon miért olyan nehéz alkalmazkodni! Ez részben a „túl nagy ahhoz, hogy elbukjon” hozzáállásnak és a felsőbbrendűség-érzésnek köszönhető, amelyek akkor törnek felszínre, amikor a szervezetek az élbolyban találják magukat. Vajon miből ered ez a fajta szemlélet? Mert az nem kielégítő magyarázat, hogy ezek a cégek nem elég gyorsan újulnak meg, csak mert meg voltak elégedve magukkal, és egy bizonyos szinten megrekedtek.

Michael Forman, az FS Investments elnöke és igazgatója szerint ahogy nő egy szervezet, és egyre nagyobb mértékben fókuszál a kockázatmenedzsmentre, könnyen beleesik a „tagadás önkényuralmába” – ahogyan ő nevezi. „Az »igenre« törekvés helyett »nemmel« oldják meg a problémákat, holott az »igenre« törekvés a kreativitás alapja.” Megfigyelte, hogy a vállalatok elbukása nagyban annak köszönhető, hogy nem használják ki az emberi kreativitással kapcsolatos kapacitásaikat.

A második jel egy váratlan platformon, a Világgazdasági Fórumon (World Economic Forum – WEF) bukkant fel. 2016-ban a Fórum azt jósolta, hogy 2020-ra a kreativitás lesz a harmadik legfontosabb munkahelyi kompetencia. 2015-ben ehhez képest még csak a tizedik helyre tették.  Az érdekessége ennek az, hogy meglátásuk szerint a kritikus gondolkodáshoz és a komplex problémák megoldásához szükséges képességek kerülnek az első és a második helyre 2020-ra. De, ugyebár, mi a helyzet?  Kritikus gondolkodásra és komplex problémák megoldására van szükség magához a kreativitáshoz is – így kimondhatjuk, hogy gyakorlatilag a kreativitás élen jár a munka jövőbeli világában nélkülözhetetlen kompetenciák sorában.

 

A szövegrészlet Jeff Degraff, Staney Degraff: A kreatív gondolkodás eszköztára című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban!