Katasztrófák idején a vállalatok először az eseményre elsőként reagáló erőket segítik. Ezek az első beavatkozók lehetnek tűzoltók, egészségügyi személyzet tagjai vagy akár vészhelyzeti eljárások végrehajtásával megbízott gyári munkások is, akik a további károk – így például a káros anyagok környezetbe való kijutása vagy a vagyoni veszteségek – megelőzéséért felelnek. Ezzel egy időben, vagy rövidesen ezután a vállalatok a zavar üzleti hatásait próbálják meg enyhíteni, hogy lehetővé tegyék a mielőbbi talpra állást. Ezek az intézkedések nem rutinfeladatok: speciális csapatokat kell mozgósítaniuk, ad hoc ellátási láncokat kell összerakniuk, tájékoztatniuk kell az érintetteket a rendkívüli helyzetről és együtt kell dolgozniuk másokkal (akár a versenytársaikkal is). Az események 2. fejezetben ismertetett mátrixa szempontjából az összes ilyen válaszintézkedés célja az esemény hatásainak enyhítése. (Ezen a ponton az esemény bekövetkezésének valószínűsége 1; az esemény már megtörtént.) ébresztőt fúj a hurrikán Minden évben átlagosan hat hurrikán alakul ki az Atlanti-óceánon, 2005-ben azonban 15 hurrikánt regisztráltak, ami rekord mennyiségnek számít. Átlagban ezek közel felét minősítik nagy erejű (3-as vagy annál magasabb kategóriába sorolt) viharnak, amelyek halálosak, és jelentős károkat okozhatnak. Noha minden vihar más, a hosszú távú statisztikák, a rövid távú előrejelzések és számottevő tapasztalat birtokában a vállalatok tudhatják, hogy hogyan reagáljanak ezekre az eseményekre, még akkor is, ha a viharok részleteikben eltérhetnek.
Vihar készülődik
A Katrina hurrikán egy trópusi depressziónak indult a Bahamák közelében. Ahogy a vihar egyre erősödött, a Procter & Gamble figyelni kezdte a potenciális veszélyt. A vállalatnak az Egyesült Államok déli partvidékén több üzeme, a régióban pedig több millió vevője volt, ezért éberen követte az eseményeket. Amikor a Katrina észak felé, Louisiana irányába fordult, a vihar már komoly fenyegetést jelentett a vállalat számára. A Procter & Gamble kávéinak felét, valamint az amerikai otthonokban elfogyasztott összes kávé 20%-át a Folgers New Orleanstól keletre, a Louisiana állambeli Gentillyben található üzemében pörkölték, őrölték és csomagolták. A cégnek más létesítményei is voltak a régióban: egy kisebb Millstone kávégyár Gentilly közelében, egy kávéraktár és a Lacombe kávéelosztó központ.
2005. augusztus 25-én, négy nappal azelőtt, hogy a Katrina hurrikán partot ért volna, a Procter & Gamble vészhelyzeti készültséget rendelt el. Mindezt annak ellenére tette, hogy ekkor még úgy tűnt, a vihar várhatóan nem fogja érinteni New Orleanst. Az intézkedés részeként elvitték a termékeket a régióból, a biztonsági adatokat szalagokra rögzítették, és felkészültek egy esetleges leállásra. A készleteket New Orleansból Cincinnatibe szállították. Augusztus 27-én, két nappal azelőtt, hogy a hurrikán partot ért, a vihar északra fordult, és New Orleans felé vette az irányt. Válaszul a Procter & Gamble leállította a New Orleans-i üzemeit szombaton este (augusztus 27-én) 22:00 órakor, és utasította dolgozóit, hogy hagyják el a várost.
Augusztus 29-én, hajnali 5 óra 10 perckor a Katrina hurrikán elérte Louisiana államot. Reggel 8 óra 14 perckor az amerikai országos meteorológiai szolgálat az Ipari Csatornában történt gátszakadásra hivatkozva árvízkészültséget rendelt el New Orleans több kerületében. Délutánra három másik gát is átszakadt. A víz órákon belül elárasztotta New Orleanst, a gátrendszer katasztrofális kudarcot vallott. Az emelkedő víz a parttól számítva 10-20 kilométeres mélységig hatolt be a szárazföld belsejébe,3 elárasztva több alacsonyabban fekvő kerületet, többek között Gentillyt is.4 1836-an meghaltak, a vagyoni kár értékét 81 milliárd dollárra becsülték.
A szövegrészlet Yossi Sheffi: A rugalmasság ereje című könyvéből származik.
A könyv megvásárolható a webshopunkban valamint a Bölcs Várban található könyvesboltunkban!