Két stratégiai kérdést (problémákat és lehetőségeket) definiálunk a vállalat átfogó teljesítménycélja és megvalósult teljesítménye közötti jelentős és strukturális különbségek tekintetében. A cég általános célkitűzése általában a nyereség, de a vállalatok az emberekre és a bolygóra vonatkozó célkitűzésekre is törekedhetnek. A stratégiai probléma olyan negatív fejlemény vagy esemény, amely lényegében és strukturálisan megakadályozza, hogy céged
elérje átfogó célkitűzését, ha céged nem alkalmazza stratégiáját. Például, a fogyasztóik kevesebb cukrot használnak, ami csökkenti az édes üdítőitalok palackozójának nyereségét. A stratégiai probléma negatívan befolyásolja a vállalat teljesítményét, és úgynevezett teljesítményrést hoz létre a teljesítmény és a vállalat általános teljesítménycélja
között. Ez a teljesítményrés a valódi problémákat kiemeli az elképzelt problémákból. Csak a valós problémák okoznak hiányosságokat.

A PhoneCo realizált nyeresége nem felelt meg a cég céljának. A cégnek meg kellett vizsgálnia a nyereségrést. A cég teljesítményrése „ott van”. Ez tény. Annak érdekében mérd meg a teljesítményrést, hogy meghatározhasd céged stratégiai problémáit. Azzal, hogy meghatározod a problémákat azok következményei tekintetében, (azaz a teljesítményrést) az okok és szimptómák helyett objektivitást és egyértelműséget hozhatsz létre. Csökkentsd a szubjektív problémakeresés esélyét, amely könnyen válhat az érdekeltek politikai harcává és „hibáivá”. A problémás feltárás kiindulópontjaként az objektív teljesítményhiányt figyelembe véve a stratégiai folyamatok kevésbé politikai jellegűek. A stratégiai problémák lehetséges okai a cég gyengeségei és/vagy külső veszélyei. Elismerjük, hogy ezek az okok az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és fenyegetések (SWOT) elemzésének
összetevői. Ez az elemzés segíthet a vállalat jelenlegi problémájának feltárásában, de nem a kezdetek során. Nem a jelenlegi problémák okaival kezdjük, hanem következményeikkel: rossz teljesítmény. A jelenlegi problémák esetén elkezdjük mérni a teljesítményrést. De ha meg kell magyaráznia a rést, akkor használhatod a SWOT-elemzést, különösen a gyengeségeket és fenyegetéseket.

 

A szövegrészlet Marc Baaij és Patrick Reinmoeller: A nyerő stratégia feltérképezése című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban valamint a Bölcs Várban található könyvesboltunkban!