A toborzók és a szakmai vezetők információs kimerültségben szenvednek. Ki ne értené őket? Önéletrajzok, LinkedIn-profilok, belsős állásjelentkezés- nyomtatványok, Twitter-feedek és hivatkozások… A posztinformációs világ kész őrület. Egyszerűen túl sok!

Mihez kezdjen tehát az az álláskereső, aki szeretné kifejezésre juttatni saját versenyelőnyét? Mindenekelőtt ellen kell állnia a kísértésnek, hogy nyers tényekkel és számokkal próbálja meg elkápráztatni a szakmai vezetőket. Ehelyett keltse fel az érdeklődésüket egy jó történettel, csakúgy, ahogy a fenntarthatósági dolgozók teszik az érdekeltekkel. Ha megkönnyíti a szakmai vezető számára, hogy képet kapjon az ön karriertörténetéről, azzal máris kiemelkedik a több száz másik jelentkező közül. Ezért olyan fontos a történetmesélés annak, aki éppen a következő állását keresi.

A története felfedezése

Mielőtt szemügyre vennénk az autentikus, hatékony karriertörténet elmesélésének eszközeit, amelyekkel valódi szenvedélyét, azonosulható tapasztalatait és bizonyítható készségeit feltárhatja, előbb nézzük át a három legfontosabb tényezőt, amelyeket önmaga marketingelése során figyelembe kell vennie:
• Ismerje a célközönségét! Ettől válik relevánssá a munkaadó számára – tudnia kell, hogy mire van szüksége a piacnak.
• Legyen tisztában a készségeivel! Ettől lesz magabiztos abban, amit kínál – tudnia kell, hogy miben kiváló, és képesnek kell lennie bizonyítani is azt.
• Ismerje a szenvedélyét! Ettől válik különlegessé – tudnia kell, hol szeretne hatni, és miért.

Ragadjon tollat és papírt, és jegyezze fel azokat a szavakat, amelyek a fenti vázlatpontok kapcsán eszébe jutnak! Használjon színeket, készítsen ábrákat, bátran legyen kreatív, és engedje szabadon áramlani az ötleteit! Amint elkészült a válaszaival, gondolkodjon el azon, hogy miként fűzheti össze őket egy egységes narratívává. Tegye fel magának a kérdést: mi a közös bennük? Mi az az egy fogalmi szál, amelyre az egészet fel lehet fűzni? Ez a gyakorlat elengedhetetlen azon személyes márkaépítési eszközök megalapozásához, amelyekkel a hatásálláspiacon dolgozni szeretne.

A biográfia erőteljes kapcsolatiháló-építési eszköz. Segít árucikként pozicionálnia magát, semmint az önéletrajzát bárki levelesládájába beletuszkoló, kétségbeesett álláskeresőként. A jó bióval ezt kommunikálja: „Nézze át a tanúsítványaimat, a történetemet, az utamat és presztízsemet… beszélnie kell velem!” Használhatja ugyanakkor weboldalmarketing-anyagokhoz és nyilvános beszédek megtartásához is. Fontos szem előtt tartani, hogy különböző céloknak különböző biók felelnek meg.

A négy bio, amelyre minden álláskeresőnek szüksége van

Az általános vélekedéssel ellentétben nem egy bióra van szüksége – hanem
négyre.

1. egy 160 karakteres mikrobio Twitterre;
2. egy rövid bio, amely az önéletrajza négysoros profilját alkotja (erről legelőször a 8. lépésben esett szó);
3. egy teljes bio, amely nem hosszabb, mint 2000 karakter, és E/3-ban íródott; valamint
4. egy legfeljebb 2000 karakteres LinkedIn-bio, amelyet E/1-ben ír a LinkedIn-profil „About” rovatába.

Ezek mindegyike egy narratív változata mindazon információknak, amelyeket az önéletrajzában is feltüntetne, noha strukturálva, pallérozva és a különböző formátumoknak megfelelő módon átdolgozva. Nem négy különálló biót készít – ugyanazokat az információkat szolgáltatja különböző mértékben részletezve annak érdekében, hogy személyes márkája következetes maradjon. Ezek a biók egymásra épülnek.

 

A szövegrészlet Shannon Houde: Jó munkát! című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban!