A nagy szolgáltatók más piacokon is kommunikáltak, és éltek az online kapcsolatok lehetőségeivel. Kezdetben nem hálózat, hanem inkább többpontos kapcsolat létezett – sok kapcsolat egy központi ponthoz, a szállító weboldalához. A gyors térnyerés számos piacon lehetséges volt. Ez segítette ezeket a szolgáltatókat a piaci rombolásban, ahogy új belépőként különböző árakkal kezdtek versenyezni. A hagyományos felek árrései nyomás alá kerültek, csakúgy, mint a szolgáltatásaik és a forgalmuk.

Különösen az Amazon állt az élen, a technológia területén is. Ez egy újfajta verseny volt, ahol az Amazon új erőforrásokat használva versenyzett. Az Amazon rombolta a kiskereskedelmi szektort és az ellátási láncot, különösen az Egyesült Államokban, Németországban és Nagy-Britanniában. Elsősorban felvásárlásokkal és agresszív növekedéssel akarta megszerezni a piacvezető szerepet, és támadni akarta a hagyományos szolgáltatókat. A mottó a következő volt: A profitodat akarjuk, függetlenül attól, hogy milyen piacon vagy jelen. Sikerrel jártak. A hagyományos felek egyszerűen túl lassan alkalmazkodtak az internetes alkalmazásokhoz. Ráadásul a különböző felek közötti együttműködést nehéz megvalósítani az interneten is.

A piacvezetőhöz (gyűjtőportálhoz) való csatlakozás egyszerűbb és nem zavarja a hagyományos üzleti modellt. A konvergencia piacokhoz (portálokhoz) vezetett, ahol a szolgáltatók eladhatták termékeiket. A piactér átvette a marketinget és a reklámozást. Ugyanakkor még mindig létezett a régi kínálati paradigma, a termékek értékesítése. A marketing erejének összefogásával az új piacvezetők alternatívát tudtak kínálni a hagyományos szolgáltatókkal szemben. A kínálat összevonásával ezek a piacvezetők pozícióját erősítették meg anélkül, hogy aláásták volna a kapcsolt szolgáltatók hagyományos üzleti modelljét. Az online marketinget és az értékesítést átadták az új piacvezetőknek, a platformoknak. Ez a költségek csökkenéséhez vezetett, mivel a támogató szolgáltatások, mint például a logisztika és a fizetési lehetőségek is igénybe vehetők lettek.

Az egyes szervezetek közötti verseny eltolódott egy kollektív, piacvezető (mint például az Amazon, az Airbnb, az Alibaba) és klasszikus szolgáltatókkal közötti harc felé. Ha a vállalatok ragaszkodnak a régi üzleti modellhez és a versenymodellhez, akkor ez egyenlőtlen versennyé válik. A forgalom egy százalékát természetesen ki kellett fizetni, általában 10 és 20 százalék közötti összeget. Fix költségek is felmerültek, mint például a csatlakozási, a hirdetési és az előfizetési költségek. Azonban cserébe megtakarítások is realizálódtak a marketing, az értékesítési és a reklámköltségek terén.

A platform középpontjában a megfeleltetési modul áll, amely összekapcsolja a fogyasztói igényt a szolgáltató termék- és szolgáltatáspalettájával. Ezen igény alapján a platform olyan termékeket keres, amelyek a legjobban megfelelnek, majd rangsorolja azokat. Csak akkor lesz látható az eladó, de nem feltétlenül, ha a platform a szerződő fél. Azok a platformok, amelyek csak a szállítók weboldalait mutatják be, az első szakaszba tartoznak, az affinitás alapján.

 

A szövegrészlet Cor Molenaar: A verseny vége című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban!