Mind az emberek, mind a csoportok szintjén az optimista felfogás erejét jól példázza az Indianapolis közeli McDonald’s étterem. Egy újonnan felvett dolgozó beszámolója alapján „A McDonald’s olyan lehetőségeket biztosít, mint senki más. Bíznak a sikereinkben és tudatják is velünk, hogy képesnek tartanak rá. Ez egyénileg és csapatszinten is jó hatással van ránk.” (Személyes beszélgetés 2016. szeptember 28-án) Az étterem sok alkalmazottjának ez az első olyan munkahelye ahol igazi bizalmat tapasztalhattak a munkaadójuk részéről és ahol fejlődésre ösztönözték őket, eddigi tapasztalataikat figyelmen kívül hagyva. Az üzenet egyenes és tiszta: Ha egy igazán sikeres csapat tagja szeretnél lenni és hajlandó vagy tenni is a csapat sikeréért, szeretettel várunk. Segítségedre leszünk fejlődésedben és előmeneteledben. Tudva azt, hogy lehetetlen első naptól fogva mindenben ügyesnek lenniük, a cég különböző feladatokat kínál az újaknak, hogy megtapasztalhassák a sikert és folyamatosan képzik őket az összetettebb feladatokra. Céljuk kiváló szakembereket kiképezni, ez pedig fejleszti az önbizalmat és a növeli a csapat teljesítményét is. Így kezdődik az optimizmus serkentő folyamata.

Eredménye megmutatkozik az étteremlánc mindennapi életében és vállalati kultúrájában. Egy saját hatását erősítő folyamat, könnyen átvehető és alkalmazható. Ösztönzőleg hat, mert a dolgozó kitanulhat egy új szakmát, amelyet ha jól csinál, abból a csapat is profitál és együtt élhetik át a sikert. Megtanulják a legtöbbet elvárni és a legjobbat feltételezni a társukról, így egymás támogatói lehetnek, és rögtön egymás segítségére is sietnek a közös cél érdekében. Ez adja a csapatmunka velejét. Megkérdeztük az étteremben dolgozó személyzet tagjait, véleményük szerint ki testesíti meg leginkább ezt az energiát és szellemiséget, ki a csapatszellem szikrájának őrzője? Mindenki egybehangzóan állította: „Ó Angie!” A csapat egyetértett abban, hogy ô az, aki lelkesíti az egész közösséget! Mindenkihez van egy kedves szava, mosolygós, ez pedig meghatározza az egész munkanap hangulatát. A közösség hozzáállása tette a céget a legjobb teljesítményű étteremmé a vevői elégedettség és a munkatársak elhivatottságának terén. A gyorséttermekben a sebesség és pontosság a két legmeghatározóbb elem. Gondolj csak saját tapasztalataidra. Szinte azonnal hatalmába kerít a szorongás, ahogy arra gondolsz, mennyit kell várnod a sorban állva és hányan állnak előtted a McDrive-ban. A gyorsétteremben a kiszolgálás sebességét és pontosságát a személyzet rátermettsége és képességei, valamint ezek koordinációja határozzák meg döntően. Az optimista felfogással motiválhatjuk egymást – és fejleszthetjük a meggyőződést, hogy képesek vagyunk akár óránként háromszáz fogást is felszolgálni. Ezt sokan, amikor odakerülnek, el sem tudják képzelni. Amikor azonban részesei lettek a munkának és kiveszik részüket a megvalósításból, ráeszméltek, hogy igenis teljesíthető. Hogy néz ki az optimizmus serkentő hatása a gyakorlatban? Miből ismerheted fel jelenlétét? A McDonald’s munkatársainak esetében a hibák toleranciáját és a többiek sikerének előmozdítását jelenti mind műszakon belül, mind a következő műszak csapatának számára. Ösztönző szikraként hatnak egymásra. A „Meg tudod csinálni!” nem csak egy szlogen, hanem a gyakorlatban is működik. Ezt már csak fokozza a pozitív hozzáállás, a nevetés és a mások fejlesztésébe vetett elhivatottság. Hatalmas lendület a közösség és a szervezet számára is. Hogyan is hat a pozitív gondolkodás a teljesítményre? Széleskörű kutatás bizonyította, hogy segítségével energikusabbak vagyunk, kreatívabban gondolkodunk és céltudatosabban is viselkedünk. Az Intel társalapítója Robert Noyce szerint az optimista gondolkodás „az innováció egyik éltető eleme. Hogy is lehetne újdonságokat felfedezni, ha nem lépnénk ki komfortzónánkból és kelnénk fel a kanapéról?” (A Gallo 2012-es számából idézve)

A szövegrészlet Jerry Toomer, Craig Caldwell, Steve Weitzenkorn, Chelsea Clark: Az ösztönző magatartás hatalma című könyvéből származik.

A könyv megvásárolható a webshopunkban!