Képzeljük el, amint a Microsoft felső vezetői értekezlete egy „EMPÁTIA” felirattal kezdődik, így, nagybetűkkel kivetítve egy képernyőre. Ez finoman szólva kissé meglepő lenne azok számára, akik már valaha dolgoztak ezzel a vállalattal. És mégis, Satya Nadella, a Microsoft harmadik vezérigazgatója szenvedélyesen hiszi, hogy ez fogja
átalakítani a vállalatot – empátia a vásárlókkal, egymással szemben, továbbá a pszichológiailag biztonságot nyújtó, növekedési gondolkodásmódú munkakörnyezet kialakítása. Ezt össze sem lehet hasonlítani a vállalaton belüli versenyektől hangos, inkább ellenséges kultúrával, amelyet 2011-ben egy karikatúrán gúnyoltak ki a cég szervezeti ábrája alapján. Nadella elhatározta, hogy eltörli ezt a benyomást, és arra készteti a vállalatot, hogy közös nézőpontot alakítsanak ki a jövőről. Miközben nagy elismerés övezi a médiában amiatt, hogy végrehajtja ezt a változást jelenlegi munkakörében, megközelítésének valódi varázslata már az előtt elkezdődött, hogy megkapta volna a vállalat
legfelső posztját. A Microsoftnál töltött karrierje során felhasználta a körülötte lévő emberek erejét arra, hogy összehangolja a vállalat jövőre vonatkozó nézőpontját.
Jelen fejezetnek ez a fő üzenete. Ha sikeresek, akkor hajlamosak vagyunk a vezérigazgatóknak és a felső vezetőknek természetfölötti hatalmat tulajdonítani, és lesújtó tökéletlenséget, amikor kudarcot vallanak. Azonban azok, akik a szervezetet cselekvésre késztetik, jellemzően máshol helyezkednek el a hierarchiában. Valójában mi is lehetünk ezek a személyek. Ezek az emberek közel vannak a vállalat tűzvonalához (az 1. fejezetben megtárgyalt perifériákhoz), és sokszor élesen látják, mi is történik valójában. A felső vezetés munkaköre gyakran arról szól, hogy teret biztosítsanak azok számára, akik meglátásait meg kell hallgatni, hogy felismerjék, kik a fontosak, és felhatalmazzák a legtöbb
ismerettel rendelkezőket arra, hogy kezdjenek valamit a tudásukkal. Az inflexiós pontoknál jól navigáló szervezetekben az ilyen embereket meghallgatják, elképzelésük alapján cselekednek, és magukat az embereket gyakran előléptetik befolyásosabb munkakörökbe.
Az inflexiós pontokat nem hatásosan kezelő vállalatokban viszont a hírek (akár jó vagy rossz) tudóira nem „figyelnek”, és később az elképzeléseik alapján nem intézkednek. A mögöttes fogalom annyiból áll, hogy el kell hagynunk a szervezetekre bonyolultként tekintő nézőpontot azért a szemléletért cserébe, amely alapvetően összetettként ismeri el őket. A nagy különbség itt az, hogy egy bonyolult működés során ki tudjuk számítani, mi fog történni, egyszerűen a kezdeti feltételek ismeretének birtokában. Egy összetett során viszont, mivel a végeredmény az alkotóelemek közötti kiszámíthatatlan egymásra hatásoknak a következménye, ilyen kiszámíthatóság nem létezik.
Jó példa erre a repülőút. A Boeing–747 egy nagyon bonyolult gépezet, de kitaláltuk, hogyan tehetjük a működését viszonylag kiszámíthatóvá. A légi irányítási rendszer viszont összetett – részei egymásra utaltak, ami azt jelenti, hogy a dolgok egy pillanat alatt megváltozhatnak, meglepő vagy váratlan végeredményeket létrehozva. Ehhez nagyban hasonló módon, mielőtt egy vállalat cselekedhetne a kialakuló inflexiós ponttal kapcsolatban, az emberek jelentős
tömegének kell elhinnie, hogy ez csakugyan egy fordulópont. Mármint, ha most nem lépünk, a jövő sötét színben fog feltűnni. Habár a felső vezetés szerepet játszik abban, hogy minden munkavállaló szívét és lelkét eme cél felé irányítsa, a hierarchiában fent és lent található emberek cselekedetei azok, amelyek igazán a kívánt végeredményhez
vezetnek. Ha a vállalat csúcsán lévők kezében hagyjuk az intézkedések eme jelentős készletét, az majdnem biztos recept a kudarchoz. A vezetőség szerepe – ahelyett, hogy egy összetett környezetet próbálna irányítani – sokkal inkább az egyéni vélemények vezényléséről szól, így az emberek, legyen bármi is a formális munkakörük, felhatalmazva érzik magukat arra, hogy gyors és magabiztos módon intézkedjenek, amikor az új információ megjelenik.
A könyvrészlet Rita McGrath: Mit hoz a jövő az üzleti életben? könyvéből származik.
A könyv megvásárolható a webshopunkban valamint a Bölcs Várban található könyvesboltunkban!